Synpunkter och klagomål

Vi vill alltid förbättra oss – dina synpunkter är viktiga!

För oss på skolan är det mycket viktigt att dina synpunkter, förslag eller kritik kommer fram till oss. Det hjälper oss att utveckla vår verksamhet.

Enligt skollagen 4kap. 8 paragraf skall huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot verksamheten.

1. Prata med skolan först

I första hand bör du som har synpunkter eller klagomål på verksamheten vända dig till aktuell skolpersonal. Om du har tankar eller synpunkter som direkt rör ditt barn i vardagen är det klasslärare/klassföreståndare du först ska ta kontakt med. Synpunkter och klagomål kan lämnas skriftligt, muntligt eller via besök.

2. Prata med rektor eller biträdande rektor

Upplever du att du inte blir hörd eller att det handlar om annat som rör skolan i stort, så skall du vända dig till skolans rektor eller biträdande rektor.

3. Att lämna ett klagomål till huvudmannen

Enligt 4 kap. 8 § skollagen (2010:800) ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Om du fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till skolans huvudman, som är nivån över rektor.

4. Vi bekräftar dina synpunkter

När du lämnat dina synpunkter kommer dessa att skickas direkt till huvudmannen som, såvida du inte valt att vara anonym, kommer att bekräfta att synpunkterna mottagits.

Formulär

Dina kontaktuppgifter

I samband med att du framför dina synpunkter vill vi gärna att du lämnar dina kontaktuppgifter. Detta hjälper oss i arbetet med utredningen och gör det möjligt att kontakta dig för kompletterande information. Du kan även välja att vara anonym. Detta gör dock att vi inte har möjlighet att kontakta dig för kompletterande frågor, eller återkoppla utredningens resultat.


    Jag som lämnar synpunkter är: (krävs)

    Hur lång tid tar det innan jag får svar?

    Huvudmannen skall svara inom 10 dagar på ditt klagomål. Ibland kan klagomål vara av den sorten att det krävs längre tid att utreda. Behöver vi mer än 10 arbetsdagar meddelar vi dig/er orsaken till fördröjning.

    Vad händer med klagomålet?

    Alla klagomål utreds, följs upp och dokumenteras.