Ekologi och småskalighet

Ekologiskt-småskaligt-lantbruk-Järna-Naturbruksgymnasium.jpg

Utbildningen bygger på ett ekologiskt tänkande

Järna Naturbruksgymnasium är en del av ett större sammanhang. Där ingår bland annat Nibble Gård, ett småskaligt ekologiskt lantbruk med mjölkproduktion och vår året runt öppna handelsträdgård. Bakom verksamheterna står Nibblestiftelsen som varit en viktig aktör inom biodynamisk och ekologisk odling sedan 1960-talet. Stiftelsen äger även skog i anslutning till skolan, det ger oss ännu större möjligheter att utbilda genom praktiska moment.

Utbildningen på naturbruksgymnasiet bygger på ett ekologiskt tänkande utifrån omsorg om djur, natur, jord och människor. En viktig del är helhetssynen på gårdens kretslopp där mark, vatten, djur, odling och människor hänger ihop. Regenerativt jordbruk är en annan term som används för att beskriva hur vi arbetar med hänsyn till naturliga kretslopp.

Kvalitet och hälsa

För att vi människor ska må bra behöver vi mat av hög kvalitet. Därför prioriterar vi att våra djur får leva utan stress, efter sina naturliga beteenden, att säd och grönsaker odlas utan gifter i ett ekologiskt växtodlingssystem som bygger på åkerjordens bördighet. Självklart lagas skolans goda mat ofta av gårdens egna produkter och andra ekologiska råvaror.

Trygghet och studiero

Med endast en klass per årskurs och max sexton elever per klass är skolan liten. Det gör att våra engagerade lärare har mer tid för att möta varje enskild elev utifrån dennes intressen. Det är förstås viktigt under lektioner med praktiskt innehåll men också i de teoretiska ämnena.

Småskaligheten gör att eleverna på naturbruksprogrammet umgås mellan klasserna och det ger en familjär och varm stämning på skolan. Genom att läsa de olika kurserna i perioder skapar vi en studiemiljö där undervisningen inte hackas upp på samma sätt som när fler kurser ska studeras parallellt.