Vad blir man efter naturbruksgymnasium ?

Vad kan du arbeta med och utbilda dig vidare till efter avslutad utbildning inom Naturbruksprogrammet med inriktning Lantbruk?

Du kan bli vad du vill! Hos oss får du både en yrkesexamen inom gröna yrken och högskolebehörighet. Djursjukvårdare, agronom, lantbrukare, trädgårdsmästare, förskollärare, rektor, arborist, matinspiratör och maskinförare är exempel på yrken som våra före detta elever har.

Vad innebär det att få en yrkesexamen och högskolebehörighet?

En yrkesexamen innebär att du efter en examen från Järna Naturbruksgymnasium har en färdig utbildning inom gröna yrken. Du är alltså redo att börja jobba. Högskolebehörighet innebär att du har läst de grundläggande kurser som krävs för att få söka dig vidare till högre studier på högskolor och universitet. Genom att välja till kurser kan du även få särskild högskolebehörighet för den utbildning du är intresserad av.

Många elever och föräldrar tror att ett yrkesprogram inte kan leda vidare till högskolestudier, och att man redan vid gymnasievalet måste bestämma sig för vad de vill göra resten av livet men så behöver det inte alls vara. Efter att ha gått naturbruksprogrammet i Järna kan du alltså välja om du vill jobba eller plugga vidare.

Vilken profil har Järna Naturbruksgymnasium, varför ska jag välja er?

Järna Naturbruksgymnasium kännetecknas av småskaligt ekologist jordbruk med betoning på mångfald och hållbarhet. Oavsett om du kommer att jobba inom de gröna yrkena eller göra något helt annat kommer du att ha med dig kunskap om hur du kan leva i samspel med naturen, för resten av livet. Hos oss får du lära dig att göra skillnad!

Vad får jag när jag går på Järna Naturbruksgymnasium?

På vår naturbruksskola varvas teori med mycket praktik. Du får förutom kärnämnena, lära dig att köra traktor och fyrhjuling, odla grönsaker, sköta djur och maskiner, åkrar och skog på ett ekologiskt, hållbart sätt.

Er inriktning är lantbruk, men har jag möjlighet att välja yrkesutgång?

Det har du. Årskurs 1 präglas av gemensamma grundkurser, men redan inför årskurs 2 får ni välja 1 av 5 yrkesutgångar inom inriktningen lantbruk. Dessa är:

1.Arbete med växter och djur

2.Arbete med lantbruksmaskiner

3.Lantbruk, utökat program mot naturvetenskap

4.Arbete som grönsaksodlare

5.Småbrukare

På Järna Naturbruksgymnasium läser du Naturbruksprogrammet med inriktningen Lantbruk.

*Vad får man för behörigheter när man går ut?

Om man fullgjort en utbildning hos oss får man en yrkesexamen i lantbruk samt högskolebehörighet. Med både en yrkesexamen och högskolebehörighet ligger världen för dina fötter.

*Vad kan man bli efter naturbruksgymnasium?

Bli vad du vill! Du får både en yrkesexamen inom gröna yrken och högskolebehörighet. Arborist, matinspiratör, djursjukvårdare, agronom, lantbrukare, trädgårdsmästare, förskollärare, rektor, och maskinförare är exempel på yrken som våra före detta elever har.

*Vad kan man bli efter Naturbruksprogrammet?

Naturbruksprogrammet är ett yrkesprogram, så när du har avslutat det är du redo att börja arbeta.Från och med hösten 2023 ger programmet också behörighet till högskolebehörighet, vilket innebär att du kan studera vidare vid universitet, högskola eller yrkeshögskola om du vill.

*Vilket program är NB?

Naturbruksprogrammet (NB):Om du drömmer om en framtid omgiven av djur och natur eller om du vill arbeta med hundar, hästar, jordbruk eller naturturism är Naturbruksprogrammet ett bra första steg mot att nå dina mål. Naturbruksprogrammet ger dig både en yrkesexamen inom gröna yrken och högskolebehörighet.

*Är undervisningen mest praktisk eller teoretisk?

I Naturbruksprogrammet är det ungefär 50/50. Förmiddagarna är oftast teoretiska och eftermiddagarna praktiska. Dessutom kommer du att ha 15 veckors arbetsplatsförlagd praktik (APL) fördelat under årskurs två och tre.

*Framtiden efter naturbruksprogrammet?

Med både en yrkesexamen och högskolebehörighet ligger världen för dina fötter.