FAQ: Vanliga frågor och svar

Här finns svar på de vanligaste frågorna till oss.

*Vad får man för behörigheter när man går ut?

Om man fullgjort en utbildning på naturbruksprogrammet, vilket inkluderar 15 veckors APL och genomfört praktiskt arbete, får man en yrkesexamen i lantbruk samt högskolebehörighet. Hos oss kan du alltså förbereda dig för yrkeslivet samtidigt som du kan lägga grunden till eventuella vidare studier.

*Hur långa är skoldagarna?

Skoldagen börjar kl 08:15 och slutar kl 15:45.

*Max antal elever i en klass?

I varje klass går cirka 12 till max 16 elever.

*Hur många elever går på skolan?

Skolan har drygt 40 elever fördelat på tre årskurser.

*Vilka djur finns på skolan?

Det kan variera, ofta kor, får, hästar, grisar, höns och ankor

*Är undervisningen mest praktisk eller teoretisk?

Det är ungefär 50/50. Förmiddagarna är oftast teoretiska och eftermiddagarna praktiska. Dessutom kommer du att ha 15 veckors arbetsplatsförlagd praktik (APL) fördelat under årskurs två och tre.

*Vad är APL?

APL står för Arbetsplatsförlagt lärande och innebär att en del av utbildningen genomförs på plats hos en arbetsgivare.

*Vad är det för skillnad på praktik och APL?

Tre eftermiddagar i veckan har man praktik på skolan. Det innebär arbete på gården, i handelsträdgården eller i skogen. APL innebär att man är på en extern arbetsplats och praktiserar under en viss period med en handledare på plats. Välj din APL-plats utifrån dina intressen.

*Var genomförs APL och vad gör man på APL?

Skolan har ett brett nätverk av praktikplatser inom gröna yrken både i närområdet, i övriga landet och utomlands.

*Vad får man för dator?

Varje elev får låna en ChromeBook under sina 3 år på Naturbruksgymnasiet.

*Finns det möjlighet att bo hos er?

Ja! Vi har ett mysigt internat med plats för cirka 15 personer.

*Vad kostar det att bo på skolan?

Under 2023 kostar ett rum 3500 kronor

*Vad ingår i boendet?

Utöver rummet så ingår frukost, middag och kvällsfika. Lunch får alla elever på skolan.

*Får man bo på internatet på helgerna?

På fredag eftermiddag åker alla elever hem som bor inom rimligt avstånd. Elever från andra länder eller från en helt annan del av Sverige, har möjlighet att stanna. Under loven är internatet stängt.

*Kan man pendla till skolan?

Järna Station som ligger ca 5 km från skolan är närmaste pendeltågsstation. Därifrån åker du med SL-buss 784/785.

*Hur ansöker jag till Järna Naturbruksgymnasium?

Du ansöker till oss via www.gymnasieantagningen.se Du kan också ringa eller skriva till oss för mer information och intresseanmälan. Kontakt: Tfn: 08-551 504 07, Mail: kontor@jarnanaturbruksgymnasium.se