VÄLKOMMEN TILL DEN LILLA SKOLAN MED DET STORA HJÄRTAT

Det finns ett starkt vetenskapligt stöd för att lärandet är som bäst när vi blandar praktik med teori och aktiverar båda hjärnhalvorna. Inom Waldorfpedagogiken pratar man om tanke, vilja och känsla. Det kan också förklaras med att vi börjar med att väcka ett intresse, alltså en lust och vilja att lära. Därefter fyller vi på med teoretisk kunskap som också omsätts i praktiken. Vi tror inte att varken vi vuxna eller våra elever mår bra av att sitta i en skolbänk hela dagarna. I studiemiljön på Järna Naturbruksgymnasium varvar vi därför det teoretiska med praktiskt arbete på gården, med maskinerna, djuren, odlingarna eller skogsvård. Praktiskt arbete på naturbruksprogrammet kan även handla om förfiningsarbete, såsom att ta hand om och använda den ull vi får från fåren.

Unik miljö

Nibble Gård i Ytterjärna ligger sedan 1999 Järna Naturbruksgymnasium. Skolan följer det nationella Naturbruksprogrammet med inriktning Lantbruk och har en waldorfpedagogisk profil. Gården, som har funnits sedan 1400-talet, är belägen mitt i ett vackert kulturlandskap. Läget och gårdsmiljön skapar unika möjligheter i undervisningen.

Vi tar in max 16 elever per årskurs, och skolans litenhet är också vår styrka. Litenheten möjliggör för oss att driva ett verkligt personligt gymnasium, där vi kan bemöta varje elevs individuella behov, intressen och framtidsplaner.

Ekologisk odling

Vår utbildning är profilerad mot ekologisk odling och djurhållning, samt hållbar skogsskötsel. Hos oss får du lära dig att se helheten och fördelarna med ett ekologiskt hållbart lantbruk! I anslutning till skolan finns en gård som där jorden brukats utifrån biodynamiska principer sedan 1967. Att vi kan koppla teoretisk undervisning till praktik i etablerade verksamheter skapar goda förutsättningar för lärande

Pedagogik

Undervisningen på Järna Naturbruksgymnasium är inspirerad av waldorfpedagogiken.

Waldorfpedagogiken syftar till att utveckla hela människan - tanke, känsla och vilja - och undervisningen ska ge näring till personligheten som helhet och inte reduceras enbart till inlärning. Teoretiskt, konstnärligt och praktiskt arbete integreras så långt som möjligt för att skapa en kreativ och dynamisk inlärningssituation. Vill du veta mer? Besök gärna Waldorfskolefederationens hemsida.

Praktik och resor

Långpraktik

Under sommaren mellan åk 2 och 3 gör våra elever sin långpraktik. Långpraktiken är en 12 veckors sammanhängande praktikperiod.

Järna Naturbruksgymnasium har ett internationellt kontaktnät. Det skapar möjligheter för elever som vill ge sig ut på ett lärorikt äventyr och få minnen för livet under sin praktik. Ett exempel på det är vår elev Josefin som gjorde sin långpraktik på en hästgård på Island där hon ansvarade för stallskötsel och turridning. Bilderna nedan tog hon under sin spännande resa! Foto: Josefin Lindström

Höstresa

I början av höstterminen varje nytt läsår åker hela skolan på en resa tillsammans i några dagar. Det är en fin möjlighet för de nya ettorna att lära känna alla på skolan och ett kul sätt att skapa gemenskap mellan elever och personal. Bl.a. har vi åkt till Tisenö, en ö i sjön Tisnaren på gränsen mellan Östergötland och Sörmland, där det drivs ett ekologiskt jordbruk. Foto: Jenny Eidling, Niklas Palmcrantz.

Avslutningsresa

I slutet av vårterminen, strax innan studenten, åker treorna på naturbruksprogrammet på en avslutningsresa.

VÄLKOMMEN TILL DEN LILLA SKOLAN MED DET STORA HJÄRTAT