Naturbruksprogrammet

På Järna Naturbruksgymnasium läser du naturbruksprogrammet med inriktningen Lantbruk med ekologisk profil.

Naturbruksprogrammet är ett nationellt yrkesprogram som samtidigt ger full högskolebehörighet för dig som vill läsa vidare.

På Järna Naturbruksgymnasium får du en bred förståelse och färdighet inom områden som växtodling, trädgård, djur, fordon och maskin, mark, skog och entreprenörskap.

Teori och praktik

Vad blir man om man går på ett naturbruksgymnasium? Svaret på frågan är att naturbruksprogrammet ger dig många möjligheter. Programmet passar både för dig som vill jobba direkt efter examen och dig som planerar att plugga vidare på universitet eller folkhögskola. Inriktningen Lantbruk gör dig attraktiv på arbetsmarknaden, oavsett om du är intresserad av att arbeta inom yrken som ger dig möjlighet att jobba med djur, skogsbruk, maskiner eller växtodling.

Du som väljer att läsa vidare kan till exempel utbilda dig till biolog, veterinär eller agronom. För det behöver du läsa kurser för grundläggande eller särskild högskolebehörighet. Flera av våra elever har valt att läsa vidare vid Sveriges lantbruksuniversitet

Intresse och yrkesutgång

Genom valbara kurser och inriktningen på praktikperioderna, APL (arbetsplatsförlagt lärande), kan våra elever profilera sin examen efter intresse. Det kan ge en så kallad yrkesutgång mot växter och djur, lantbruksmaskiner, grönsaksodling, småbruk eller utökat program med naturvetenskaplig inriktning och särskild högskolebehörighet. Längre ned hittar du vilka kurser som ingår i Naturbruksprogrammet - inriktning Lantbruk.

Högskolebehörighet

För allmän högskolebehörighet behöver du läsa svenska 2, svenska 3 och engelska 6. Dessa kurser ingår i studieplanen och behöver inte väljas till för att du ska få allmän högskolebehörighet. Däremot kan de väljas bort, om du vet att du vill börja jobba direkt efter gymnasiet. För särskild behörighet behöver du läsa några ytterligare kurser beroende på vilken utbildning du siktar på. Här kan du läsa mer om högskolebehörighet. På Järna Naturbruksgymnasium försöker vi alltid hitta ett studieupplägg som passar utifrån just dina mål med att studera på en naturbruksskola. Det gäller även om målen förändras under tiden som du pluggar hos oss.

Läs mer om Lotta Höglund, tidigare elev, som nu studerar på Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU

PROGRAMPLAN NATURBRUKSPROGRAMMET

Här ser du de kurser som ingår i Naturbruksprogrammet

INRIKTNING LANTBRUK

Inriktningen Lantbruk ger kunskaper om mark, växter, djur, ekonomi och teknik. Du får lära dig om produktion av varor, till exempel mejeriprodukter eller grönsaker, och om tjänster, till exempel trädbeskärning eller trädgårdsanläggning.

Inriktningen Lantbruk gör dig attraktiv på arbetsmarknaden, oavsett om du vill jobba med djur, maskiner eller växtodling! Delar av utbildningen ges i anslutning till etablerade verksamheter som Nibble Handelsträdgård och Nibble Gård.

VALBARA YRKESUTGÅNGAR

Vi erbjuder fem olika yrkesutgångar. Om dem kan du läsa här.