Christin Alvesund, lärare

Christin-Alvesund.jpg

Christin Alvesund är förstelärare, klasslärare och del av elevhälsan. Ämneslärare i svenska, svenska som andraspråk, religion, hundkunskap och idrott och hälsa.

Mail: christin@jarnanaturbruksgymnasium.se

“Som nybliven student stod jag vid ett vägskäl. Skulle jag gå den konstnärliga vägen och satsa på sång, dans och teater eller skulle jag välja ett “vanligt” yrke? Efter några år fyllda av musik, rörelse och drama insåg jag att jag faktiskt inte behövde välja. I läraryrket kan jag använda mig av min kreativitet för att levandegöra ett till synes “torrt” innehåll. “Christin, du är tydlig, väl förberedd och gör det vi ska lära oss roligt.” sa mina elever när jag frågade dem om vad som kännetecknar mig som lärare.

Sedan jag tog min gymnasielärarexamen i svenska, religion, idrott och hälsa 2004, har jag haft förmånen att följa ungdomar på deras resa mot vuxenlivet. Via Kungsholmens Gymnasium/Stockholms Musikgymnasium, Tomtaklintskolan i Trosa och Svenska skolan på Gran Canaria, hamnade jag 2020 på Järna Naturbruksgymnasium; en plats jag älskar att vara på. Här får jag möjlighet att på riktigt utgå från varje elev. Att jag dessutom är uppväxt på landet, med djur och natur som en självklar del av vardagen, gör att jag känner mig hemma. “